Velkommen

Du er nå kommet till Klockargården og du er velkommen å bli så lenge du vil, lese og legge igjen en kommentar da blir jeg ekstra glad!

måndag 10 september 2012

Jordärtskockor og fine blomster ved inngangen mm.


Hortensia, Prydnadskål og Ballkryssantemum
De her pryder nå min inngang! _Det gule innslaget er en vekst som ikke er riktig solrose men en rotknöls urte-slektning. Jordärtskocka.


Jordärtskockor (Helianthus tuberosus)

Helianthus tuberosus vokser i tempererte områden... fint beskrivet på wikipedia läs der om den... Det er en sorts solroser står det å lese om de... ja dessverre vet jeg ikke det norske namnet på denne gode rotknöl... noen som kan hjelpe meg?


Her er to bilder som jeg har lånt fra Wikipedia med jordärtskockan og den röde balja med knölene i.

den her lille bilden till höyre i höyre hjörne er min, de andre to har jeg lånt... takk for det wikipedia. Men noen norsk oversettning kan jeg ikke finne...

Ulike blomster blant annet Pyntekål, Hortensia, Alpefiol/Cyklamen, Lyng og Hvit solhatt
Ja litt har jeg rukket over å gjöre i hagen og med inngangspartiet så finns de her blomstene nå byttet ut endel av de som var för stygge mot noen som ser litt mer innbydende ut...

Ha de bra allihop, nå er det köjen/rugekassen/kassen/sengen som gjeller for meg. God natt da dere, syns i morgen...


1 kommentar:

Marina sa...

Så många fina blommor! Lite avundsjuk kanske...men eftersom det mesta i blomväg dör i min ägo, kan jag tänka mig att nöja mig med att njuta av andras blomprakt.